ARTIKEL hART #90: Close Encounters


CLOSE ENCOUNTERS

Er is al veel gepubliceerd, ook in <h>ART, rond de overzichts-tentoonstelling ‘It’s a poor sort of memory that only works backwards’ van Johan Grimonprez, die op dit moment in het S.M.A.K. loopt. Grimonprez nodigde een aantal andere videokunstenaars en televisiemakers uit, waaronder het Nederlandse duo Jan Dietvorst en Roy Villevoye. Maar wat dóen de werken van die laatsten nu eigenlijk in die tentoonstelling?

Alexandra CROUWERS

In de jaren tachtig verbleef Grimonprez negen maanden als cultureel antropoloog in de binnenlanden van Papoea Nieuw Guinea. Zijn film ‘Kobarweng’ (1992) bestaat uit historische beeld- en audiofragmenten van de eerste kennismaking tussen de Europese kolonisten en de lokale bevolking, die nog in een volkomen geïsoleerde steentijd-cultuur leefde. Sinds 1992 reist Roy Villevoye regelmatig naar Asmat dorpen, gelegen in de Indonesische provincie Papua. Vanaf 2001 begint hij hier samen met kunstenaar en publicist Jan Dietvorst films te maken. Deze lijken een documentair karakter te hebben, maar gaan voorbij aan journalistieke conventies en missen sturende achtergrondinformatie zoals voice-overs. Dit gebrek aan uitleg zorgt ervoor dat de kijker zelf conclusies moet trekken uit datgene wat hij op het beeld ziet: een referentie aan de ervaringen van ontdekkingsreizigers die voor het eerst in aanraking komen met een voor hen raadselachtige cultuur.

THE VIDEO MESSAGE

Papoea’s schijnen een zeer praktisch volk te zijn. Dit is niet onvoorstelbaar gezien de omstandigheden waarin zij zich bevinden: zij leven in bijna ondoordringbare oerwouden, er dreigt soms schaarste aan voedsel en ook in de moeizame politieke omgang met transmigranten uit andere, overbevolkte delen van Indonesië moeten zij vindingrijk zijn. Ook Villevoye en Dietvorst hebben een pragmatische houding: hoe communiceer je als Westerling - èn kunstenaar - met deze groep, zodat er een artistiek resultaat (een film, een foto, een sculptuur) kan worden verkregen? Veel kritiek aan hun adres bestaat uit beschuldigingen van bevoogdend neokolonialisme. Zo hebben zij geen bezwaar tegen betalingen in geld of goederen aan hen die in hun werk figureren. Critici beschouwen dit als een equivalent van spiegeltjes en kralen, maar het komt voort uit de poging om voorbij de evidente economische ongelijkheid een gelijkwaardige relatie te onderhouden met hun onderwerpen.
In de film ‘The Video Message’, via de camera gericht aan Villevoye, zien we een man uitleggen hoe hij in een droom door een geest van een voorouder werd gewaarschuwd dat het gebruik van zijn beeltenis voor een sculptuur van Villevoye taboe is en tot zijn dood zou leiden. Hij vraagt een aanvullend geldbedrag, bovenop het eerder overeengekomen en betaalde bedrag om het ongenoegen van zijn voorouders af te kopen. De stereotype Westerse reactie op deze boodschap komt neer op: “Ja hoor, de man verzint een verhaal om er geld uit te slaan.”
De vragende man is zich echter bewust van het breekbare aspect van zijn dringende verzoek. Ook hij worstelt met de ‘economie’ in de relaties die hij met Westerlingen onderhoudt en zoekt in zijn heldere formuleringen oplossingen voor een wat hem betreft zeer reëel probleem: hij moet een vriend die duizenden kilometers verderop woont vragen om een offer te brengen, dat er voor kan zorgen dat hij blijft leven. Ooit is hij, op uitnodiging van de kunstenaars, in Nederland geweest (over deze reis handelt de film ‘Owner of the voyage’ uit 2007) en weet dat Europa vol met bruikbaar materiaal (cargo) en geld zit, maar hecht tegelijkertijd waarde aan het behoud van wederzijds respectvolle relaties, zowel met Villevoye als met bosgeesten. Voor deze alom rondzwervende voorouders is cash veel minder relevant.
Dit web van sociale relaties, die vaak economisch maar ook cultuurhistorisch en met magisch denken geladen zijn, is tekenend voor de onderwerpen van de films van Villevoye en Dietvorst.

ONTREGELING

Waar Grimonprez in al zijn werken een welhaast subliminale boodschap aanbrengt, die tegen het bovennatuurlijke in het algemeen en menig science-fiction-achtige complottheorie in het bijzonder aan schuurt, zijn de werken van Villevoye en Dietvorst juist bijzonder aards. Binnen Grimonprez’ universum kan ‘Kobarweng’ evengoed beschouwd worden als een verbloemde reconstructie van een vermeende historische close encounter tussen buitenaardse wezens en aardbewoners. Die betekenisverdubbeling van beeld – en montage – is nagenoeg afwezig bij Villevoye en Dietvorst. Zij zoeken de Asmat, maar ook situaties in India en de bossen van Noord Frankrijk op, opdat alles wat zij kennen moet worden geherdefinieerd. Het reizen naar, verblijven in en omgaan met exotische culturen is voor het duo een manier om zichzelf – en bij de presentatie van de werken ook de toeschouwer – allerlei vooronderstellingen over wat ‘de normale gang van zaken’ zou zijn te doen herzien. Bovenal draaien de werken van Villevoye en Dietvorst om relaties tussen mensen.
Tussen de frames van Grimonprez’ films, waarin hij als een superieure context-zapper verbanden legt, zijn flarden van obscure hedendaagse mythevorming te vinden, die weinig meer met de menselijke realiteit te maken lijkt te hebben.
Het lijkt alsof Grimonprez in ‘It’s a poor sort of memory that only works backwards’ zijn eigen in elkaar geknoopte wereldbeeld wil ontkrachten met behulp van verschillende externe middelen. Dit bewerkstelligt hij in de tentoonstellingsruimtes van het S.M.A.K. door de toepassing van een soort pretpark-esthetiek – de kleuterschool-achtige, her en der opgestelde krukjes in informatiehoeken, gloeilampen als verlichting - te combineren met de opwinding van een cinema-ervaring.
De  keuze voor de werken van Villevoye en Dietvorst dragen bij aan die ontregeling door een ongebruikelijk gebrek aan ‘bedoeling’: what you see is what you get. Hierdoor laden zij de tentoonstelling op met een wetenschappelijke cultuur-relativistische geloofwaardigheid, wars van politieke agenda’s of conspiracy theories.

Overigens werd het extra bedrag aan de man uit ‘The Video Message’ betaald. Helaas is deze inmiddels overleden. Of dat iets met de verbolgen geesten van zijn voorouders te maken heeft laat ik graag aan Grimonprez over.